Service Quality, Customer Satisfaction and Brand Loyalty of Brand Coffee Shops in Thailand
Abstract
การศึกษาวิจัยเรื่อง คุณภาพการบริการ ความพึงพอใจของผู้บริโภค และความภักดีต่อตราสินค้าของร้านกาแฟพรีเมี่ยมในประเทศไทย มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบและระบุถึงองค์ประกอบของคุณภาพการบริการที่ส่งผลในเชิงบวก ต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคและความภักดีต่อตราสินค้าของร้านกาแฟพรีเมี่ยมในประเทศไทย การศึกษานี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ ซึ่งเกิดจากการวิเคราะห์แนวคิดและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องในเรื่องของคุณภาพการบริการ ความพึงพอใจของผู้บริโภค และความภักดีต่อตราสินค้า ในการศึกษาได้ทำการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามกับลูกค้าของร้านกาแฟสตาร์บัค ทรูคอฟฟี่ และคอฟฟี่เวิลด์ ที่อยู่ในบริเวณกรุงเทพมหานคร แบบสอบถามได้รับการตรวจสอบทางด้านความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นจากผู้ทรงคุณวุฒิ ในส่วนของวิธีการวิเคราะห์ข้อมูลได้เลือกใช้การวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย (Simple Regression) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุ (Multiple Regression)
จากการศึกษาวิจัยในครั้งนี้พบว่า คุณภาพการบริการส่งผลในเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญต่อทั้งความพึงพอใจของผู้บริโภค และความภักดีต่อตราสินค้า อย่างไรก็ตาม ในองค์ประกอบทั้ง 5 ประการ ของคุณภาพการบริการ เมื่อพิจารณาแยกรายองค์ประกอบแล้ว พบว่า ไม่ใช่ทุกองค์ประกอบจะส่งผลเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญ หลังจากการตรวจสอบอย่างละเอียด พบว่า องค์ประกอบของคุณภาพการบริการที่ไม่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภค และความภักดีต่อตราสินค้า คือ ความเข้าใจและเห็นอกเห็นใจลูกค้า (Empathy) ในขณะที่ความมั่นใจได้ (Assurance) นั้นส่งผลเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญต่อความพึงพอใจของผู้บริโภค แต่ไม่ส่งผลเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญต่อความภักดีต่อตราสินค้า
องค์ประกอบอื่นๆ ในระดับคุณภาพการบริการ เช่น บริการที่เป็นรูปธรรม (Tangible) ความเชื่อถือได้ในมาตรฐานการให้บริการและการตอบสนองต่อลูกค้า (Reliability and Responsiveness) และการแก้ปัญหา (Recovery) ทุกตัวล้วนส่งผลในเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญและแตกต่างกันต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคและความภักดีต่อตราสินค้า
This study aims to examine and identify elements within service quality that has positive influence upon customer satisfaction, and elements within service quality and customer satisfaction that has positive influence upon brand loyalty in the context of brand customer satisfaction and brand loyalty, which used samples from customers of Starbucks Coffee, TRUE Coffee and Coffee World located in Bangkok. Questionnaire has been used as an instrument to collect data. The questionnair has been examined within two important aspects which are content validity and reliability. Simple Regression and Multiple Regression methods were employed for hypothesis testing process and generating results in accordance with the purposes of this study.
According to the results, there is a positive influence found between service quality, customer satisfaction and brand loyalty. However, among the five dimensions of service quality not all dimensions within service quality have influence upon customer satisfaction and brand loyalty. The mutual variable that does not influence both customer satisfaction and brand loyalty is empathy, whereas assurance does not influence only upon brand loyalty. The other dimensions; tangible, reliability and responsiveness, and recovery are positively and differently influence customer satisfaction and brand loyalty.
Full Text:
PDFReferences
Andaleeb, S. S. & Conway, C. (2006). Customer satisfaction in the restaurant industry: an examination of the transaction-specific model. The Journal of Services Marketing, 20(1), 3-11.
Anderson, E. W., Fornell, C., & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3), 53-66.
Back, K. (2005). The effect of image congruence on customers’ brand loyalty in upper middleclass hotel industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4), 448-467.
Back, K. & Parks, S. (2003). A brand loyalty model involving cognitive, affective, and conative brand loyalty and customer satisfaction. Journal of Hospitality & Tourism Research, 27(4), 419-435.
Bowen, J. T. & Chen, S. (2001). The relationship between customer loyalty and customer satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-217.
Carman, J. M. (1990). Consumer perceptions of service quality: An assessment of SERVQUAL dimensions. Journal of Retailing, 66(1), 33-55.
Cronin, J. J. & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
Cronin, J. J. Jr, Brady, M. K., & Hult, T. M. (2000). Assessing the effects of quality, value, customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environment. Journal of Retailing, 76(2), 193-216.
Fullerton, G. (2005). The impact of brand commitment on loyalty to retail service brands. Canadian Journal of Administrative Sciences, 22(2), 97-110.
Gilbert, G. R., Veloutsou, C., Goode, M. M. H., & Moutinho, L. (2004). Measuring customer satisfaction in the fast food industry: A cross-national approach. The Journal of Services Marketing, 18(5), 371-383.
Gronroos, C. (2001). Service management and marketing (2nd ed.). NY: Wiley.
Heskett, J. L., Jones, T. O., Loveman, G. W., Sasser, W. E. Jr., & Schlesinger, L. A. (1994). Putting the service profit chain to work. Harvard Business Review, 72(2), 164-170.
Hunter, V. L. (1998). Measure customer loyalty for complete picture of ROI. Journal of Business Marketing, 83(3), 18.
Jacoby, J. (1971). A model of multi-brand loyalty. Journal of Advertising Research, 6, 25-31.
Johns, N. & Howard, A. (1998). Customer expectations versus perceptions of service performance in the foodservice industry. International Journal of Service Industry Management, 9(3), 248-256.
Kara, A., Kaynak, E., & Kucukemiroglu, O. (1995). Marketing strategies for fast-food restaurants: a customer view. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(4), 16-22.
Kasper, H. (1988). On problem perception, dissatisfaction and brand loyalty. Journal of Economic Psychology, 9(3), 387-397.
Kumar, V., Shah, D., & Venkatesan, R. (2006). Managing retailer profitability-one customer at a time. Journal of Retailing, 82(4), 277-294.
Lam, S. Y., Shankar, V., Erramilli, M. K., & Murthy, B. (2004). Customer value, satisfaction, loyalty, and switching costs: An illustration from a business-to-business service context. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(3), 293-311.
Lee, J. Y., Kang, J. & Tang, L. (2011). The role of store-image and functional image congruity in determining brand loyalty: Cognitive, affective, and conative brand loyalty in the context of brand coffee shops. Journal of Marketing, 20(3), 52-64.
McColl, M. A. (2005). Disability studies at the population level: Issues of health service utilization. American Journal of Occupational Therapy, 59(5), 516-526.
Mellens, M., Dekimpe, M. G., & Steenkamp, J. B. E. M. (1996). A review of brand-loyalty measures in marketing. Tijdschrift voor Economie en Management, 12(4), 507-533.
Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469.
_________. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer. NY: McGraw-Hill.
_________. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63, 33-45.
Olorunniwo, F. & Hsu, M. K. (2006). A typology analysis of service quality, customer satisfaction and behavioral intentions in mass services. Managing Service Quality, 16(2), 106-123.
Olorunniwo, F., Hsu, M. K., & Udo, G. J. (2006). Service quality, customer satisfaction, and behavioral intentions in the service factory. Journal of Services Marketing, 20(1), 59-72.
Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(2), 41-50.
_________. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(7), 12-40.
Pedersen, P. E. & Nysveen, H. (2001). Shopbot banking: An exploratory study of customer loyalty effect. The International Journal of Bank Marketing, 19(4), 146-155.
Plog, S. (2005). Starbucks: More than a cup of coffee. Retrieved from http://www.entrepreneur.com/tradejournals/article/132354508.html
Pritchard, M. P. & Howard, D. R. (1997). The loyal traveler: Examining a typology of service patronage. Journal of Travelers Research, 35(4), 2-11.
Qin, H. & Prybutok, V. R. (2009). Service quality, customer satisfaction, and behavioral intentions in fast-food restaurants. International Journal of Quality and Service Sciences, 1(1), 78-95.
Sinthuvathin, W. (2007). TRUE Coffee: The rising star. Retrieved http://www.brandage.com.
Sivadas, E. & Baker-Prewitt, F. L. (2000). An examination of the relationship between service quality, customer satisfaction and store loyalty. International Journal of Retail & Distribution Management, 28(2), 73-82.
Vuorinen, I., Jarvinen, R., & Lehtinen, U. (1998). Content and measurement of productivity in the service sector: A conceptual analysis with an illustrative case from the insurance business. International Journal of Service Industry Management, 9(4), 377-396.
Wakefield, K. L. & Blodgett, J. G. (1999). Customer response to intangible and tangible service factors. Journal of Marketing, 16(1), 51-68.
Wong, A., Dean, A., & White, C.J. (1999). Customer behavioral intentions in the hospitality industry. Australian Journal of Hospitality Management, 6(7), 53-63.
DOI: http://dx.doi.org/10.14456/asj-psu.2014.16
Refbacks
- There are currently no refbacks.
สำนักวิทยบริการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Office of Academic Resources, Prince of Songkla University, Pattani Campus